Je zou je kunnen afvragen wat het materiaal in deze directory op slaat. Het komt erop neer dat ik te lui was om een paar duizend keer op Enter te drukken. Het zat zo. We (d.i., mijn oude werkgever; zij geven lokale weekbladen uit) waren bezig onze pagina- en advertentie-opmaakprogramma's te migreren van een oud, propriëtair, gesloten, ooit hypermodern maar intussen verouderd systeem naar een nieuw systeem (twee, eigenlijk, maar dat is hier niet belangrijk) gebaseerd op InDesign. Daarvoor moesten we al onze logo's, koppen, kleine fotootjes van columnisten, om kort te gaan, al ons vaker terugkomend grafisch materiaal, uit de oude database naar bestanden te exporteren, en van daar in de nieuwe database importeren. Ik schreef al dat het oude systeem propriëtair en gesloten was. Het was ook slecht ondersteund. De ondersteuning van onze leverancier was maar net acceptabel; van de producent, minder dan dat. Dus we konden er niet bij met normaal database-gereedschap zoals Oracle, want het was geen normale database. Er was een SQL-interface, maar de database zelf was (tegen die tijd, in ieder geval) slecht gedocumenteerd, dus probeer maar een zooi half-begrijpbare hexadecimale data uit een nauwelijks bekende data set in een venstertje te krijgen, en van daaruit naar echte bestanden te converteren. En onze leverancier wou niet - kon niet - iets schrijven om het voor ons te doen, behalve voor Groot Geld. Ik had geen enkel probleem om graphics _in_ het systeem te krijgen, zolang het TIFFs of EPSen waren - de beperkte functionaliteit die het ooit had, had het nog altijd, en qua efficiëntie kon je er beslist niet over klagen. Ik had ook geen probleem om output te krijgen - hele pagina's, of hele advertenties, als EPS. Maar de individuele plaatjes, liefst als de oorspronkelijke TIFFs? Vergeet het maar. Niet automatisch. Behalve... er was een tooltje. Twee, eigenlijk. Een onder Windows, maar dat kon alleen maar een enkel bestand tegelijk exporteren, en je moest zelf de bestandsnaam invullen. Op dat tempo waren we maanden of jaren later nog bezig geweest. Ok, ik had een programmaatje kunnen schrijven om er mee samen te werken, maar dat had naar de bestandsnaam moeten raden - dat was nooit betrouwbaar geworden. En dan was er het tooltje op de Mac. Dat kon tenminste een reeks graphics achter elkaar door exporteren. Ok, je moest je graphics basket kiezen; de gewenste plaatjes selecteren; en op "export" drukken. Maar koos het in ieder geval de bestandsnaam voor je, en je hoefde alleen maar op Enter te drukken. Aha - en daar zit _hier_ het probleem. Op Enter drukken. Voor. Elk. Bestand. Apart. Mooi niet. Ik hou van mijn gewrichten, dank u zeer. Ook dit zou ik kunnen hebben automatiseren. Er zijn net zo goed desktop- automatiseringssystemen voor de Mac als voor Windows. Behalve - nog een behalve, dit hele project liep er van over - dat om netwerkredenen dit programma op een van de OSX-machines moest draaien; maar het programma was een Mac Classic Programma; en zoals ik al zei, _zeer_ propriëtair. En het enige dat geautomatiseerd moest worden was op Enter te drukken - maar kon ik er op rekenen dat dit programma de Enter-toets op de normale manier zou afvangen? Ik dacht het niet. Maar... het _was_ de Enter-toets. Het was alleen maar een mechanische, herhaalde druk op de Enter toets, meer niet. Het zou niet alleen door een robot gedaan kunnen worden, zelfs een tuimelaartje zou het kunnen. En ik heb er ook aan gedacht om zo'n speeltje te kopen, maar dat zou waarschijnlijk niet hard genoeg hebben kunnen drukken. En toen viel me iets binnen. Ik had dat weekend met mijn nichtje met de Lego gespeeld. We hadden de Technics niet gebruikt (ze was nog maar vier), maar ik had de oude tandwielen in handen gehad. Wat als ik een machientje zou maken met mijn oude Technics-motor op batterijen? Ik zou alleen maar een duwertje aan de as hoeven koppelen, met genoeg tandwielen ertussen om a. het ding langzamer te laten draaien dan de veel te snelle motor zelf en b. hem genoeg kracht te geven om de toets in te drukken. Dus dat deed ik. En het vervulde zijn functie uitstekend, zij het niet zonder klagen - het rammelde en kreunde nogal, de motor had jaren niet gedraaid en mijn montage was waarschijnlijk niet bijster precies. Maar hij deed het, en bespaarde mij een grote hoeveelheid dom handwerk. Deze directory bevat foto's en video's van de contraptie aan het werk, van bedroevende kwaliteit want gemaakt met een eerste-generatie tweedehands digitale camera door een zeer ongeoefende fotograaf - ik. De paar video's die er wat beter uitzien zijn door mijn collega gemaakt. De laatste keer dat ik dat toetsenbord zag, was de Enter-toets nog steeds een beetje geel... Richard