Oplossingen voor Phoenix-avonturen

Dit zijn oplossingen voor de tekstavonturen die ooit zijn geschreven op de Phoenix mainframe op Cambridge University, van 1978 tot zo'n 1989. Dit waren ooit klassiekers onder de avonturen, maar ze zijn nu uit de mode, vooral omdat ze bijzonder moeilijk en weinig vergeeflijk zijn. Ze waren tenslotte geschreven door academische wiskundigen, voor academische wiskundigen. Ook draaien de meeste - maar niet alle, zie bijvoorbeeld Spycatcher - om het verzamelen van schatten, en niet om het vertellen van een verhaal, wat ook niet meer populair is. Desalniettemin zijn ze voor de juiste speler nog steeds onder de beste die in dit genre geschreven zijn. Wie ze wil proberen vindt ze in het IF Archief.
Voor bijzonder nieuwsgierigen is er ook een documentje met wat statistieken van deze spellen.

Er zijn documenten voor:

De interactieve hints hebben een ZCode 'terp nodig; zie daarvoor de pagina hierboven. De spellen die geen interactieve hints hebben hadden al officiële hints, ofwel in hun handboek, ofwel in het programma zelf, in de Topologika-versie. Twee spellen - Avon en Spysnatcher - hadden al een oplossing, door de implementor geschreven voor besprekers en testers; ik vond het niet nodig daar een nieuwe van te maken.

Terug

Home

(Click here for the English version of this page.)